lauantai 6. helmikuuta 2016

Back to back- treenit



Ihmisen elimistö ja kroppa on rakennettu niin, että ne mukautuvat ja sopeutuvat, lopulta mukavoituvat vallitseviin olosuhteisiin. Aivot taas koittavat saada ihmisen pääsemään mahdollisimman helpolla, tämä on perua ajoilta jolloin ruoka juoksi pääsääntöisesti karkuun. Nämä asiat on hyvä tiedostaa arjessa, ja totta kai myös kestävyysharjoittelussa. Rutiineja ja vallitsevia olosuhteita tulee "järkyttää" aika ajoin, ja annostella itselleen psykofyysistä haastetta.

Toisaalta, arki on välillä niin hektistä, ettei kehitykselle välttämättömiä pitkiä harjoituksia pysty yksinkertaisesti tekemään ilman pelkoa työsuhteen päättymisestä tai sosiaalihuollon interventiosta, ihmissuhteiden nakertumisesta puhumattakaan. Vaatii todellista lajille vihkiytyneisyyttä raivata edellä mainitut asiat elämästään pitkisten, vetotreenien ja lappujuoksujen tieltä. 

Tosiasioiden edessä ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Olenkin kehitellyt itseäni kiusatakseni ja toisaalta aikatauluhaasteilla takalistoani pyyhkiäkseni oivan metodin: Back To Back(TM)- treenin. 


Yleensä ulkomaan kielellä koitetaan paketoida jotain peruskauraa myyvempään muotoon, eikä tämä tee poikkeusta: kyse on selkeästi palautumattomana tehdyistä harjoituksista. Idea on simppeli: lastataan kuormaa kuorman päälle elimistöä järkyttämään ja jäädään odottamaan superkompensaatiota. Kun edellinen harjoitus kummittelee vielä kropassa uuden jo alkaessa, elimistö joutuu väkisin mukautumaan uuteen ärsykkeeseen. Myös korvien väli saa shokkihoitoa, kun luonto käskisi chillaamaan raukeana sohvalla itsensä kiusaamisen sijaan. Yleensä järjestän treenit niin, että ensimmäinen on teholtaan kovempi ja sitä seuraava pk- harjoitus. Ensimmäinen treeni voi olla aamulla ja toinen illalla, tai kovan harjoituksen voi tehdä illalla ja seuraava harjoitus on aamulenkki.

Alla yksi esimerkki. Kävin illalla seitsemän aikaan tekemässä Mt Keinukalliolla porrastreenin, ja seuraavana aamuna ennen kuutta startanneen 15 km lenkin. Parin ensimmäisen kilometrin ajan pää yritti keksiä mitä ihmeellisempiä syitä kääntyä kotiin aamupalaa syömään, ja jalkojen tuoreus oli pakastesein luokkaa. Hiljalleen kone kuitenkin käynnistyi ja edellisen illan kuonat huuhtoutuivat liikkeelle, loppulenkki oli jo hyvää juoksua. Lenkin jälkeen kunnon aamupala ja seuraava päivä lepoa. Kunto kohisee vastustamattomasti kuin juna



Porrastreeni klo 19-20

Aamulenkki klo 5.50

Sanomattakin on selvää, että kuntoilijan ei kannata näitä harrastaa säännöllisesti. Silloin tällöin tehtynä tällainen "tuplatreeni" kuitenkin on enemmän kuin paikallaan alussa mainituista syistä. Edelleen, näiden yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota ravintoon ja (varsinkin toisen) harjoituksen jälkeiseen lepoon että niistä saadaan hyöty irti.

Hyviä kilometrejä just sulle!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti