torstai 11. helmikuuta 2016

TV- ilta

Eilinen harjoitukseni oli mallia tv reipas eli tasavauhtinen vauhtikestävyysharjoitus. Näitä tehdään yleensä kynnysharjoituksina, eli juostaan aerobisen tai anaerobisen kynnyksen hujakoilla kyseessä kulloinkin olevaa kynnysarvoa nostaakseen. 

Avasin peruskuntokauteni prinsiippejä aiemmassa kirjoituksessani, ja melkeinpä tärkein tavoiteeni oli nostaa vauhtia aerobisen kynnyksen tuntumassa ja samalla myös hilata ko kynnysarvoa ylemmäs. Viime vuonna laktaattitestissä saamani aerobisen kynnyksen syke oli 152 ja vauhti 5:30 min/ km. 

Eilisen harjoituksen tavoitteena oli tarkistaa missä tuon tavoitteen kanssa mennään. Matkaksi päätin ottaa noin puolimaratonin, se olisi tarpeeksi pitkä tasatakseen lenkin aikaiset heilahtelut. Keli oli tyypillinen helmikuinen jäätävä vesisade tuulella höystettynä.

Lenkin perusteella voi hyvin sanoa, että peruskuntokausi on ollut kohdallani onnistunut. Reilu puolikas meni aikaan 1:40, ja syke pysyi koko ajan aerobisen kynnyksen alapuolella (lukuunottamatta ylämäkiä, joissa pidin vauhdin muuttumattomana). Juoksu oli todella helpon tuntuista ja matkaa olisi voinut pidentää helposti, jos energiaa ja nestettä olisi ollut mukana. 

Harjoitus osoitti myös sen, miten kunto on kehittynyt oikeita asioita trekemällä. Juoksin vajaa kaksi vuotta sitten, juoksuinnostukseni liekkiin laukaisseella, Tuusulanjärven puolimaratonilla ajan 1:37. Keskisyke oli silloin 170. Nyt vauhti oli suurin piirtein sama, mutta syke 20 pykälää alempi. 




Tästä on hyvä jatkaa. Siirryn pikkuhiljaa tekemään enemmän vauhtikestävyys- ja vetoharjoituksia, joilla haen juoksuun nopeutta ja vaivattomuutta. Ja sub3- aikaa HSM: lla.

Hyviä lenkkejä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti